perjantai 19. helmikuuta 2016

Damaskos, Syyria, vuonna 2010 (uusinta III)

Tuokiokuva Hammam Nureddinista, joka oli yksi niistä hammameista, joissa ehdin Damaskoksen päivien aikana käydä. Vesi ja lämpö on teema, joka toistuu niin suomalaisessa saunassa, hammamissa (jota joskus kutsutaan myös "turkkilaiseksi saunaksi") ja tietenkin japanilaisessa kylpykulttuurissa. Amerikan mantereen alkuperäisasukkaiden hikimajaa en ole päässyt kokeilemaan. Väitetään, että suomalaiset siirtolaiset  tulivat hyvin toimeen intiaanien kanssa, kiitos juuri yhteisen sauna- / inipii-kulttuurin. Korealaista saunaa, jjimjilbangia, en ole valitettavasti kokeillut sitäkään. 

Tuokiokuvat Damaskoksesta jatkuvat siis taas. Kiitos vanhentuneen selaimeni, en päässyt kirjailemaan vähään aikaan. Vasta kun uskalsin luottaa El Capitaniin, alkoi homma taas pelata.

Damaskos, Syyria, torstai 4. marraskuuta, 2010

Profeetta Muhammad kieltäytyi astumasta Damaskokseen ollessaan matkalla Mekkaan ja Medinaan, koska 'miehen pitää astua paratiisiin vain kerran'.

Hammam Nureddin, joka on perustettu 1100-luvun puolivälissä, sijaitsee maustekujalla (Souq al Bzouriyya). Parhaiten sen löytää kun astuu katetulle Souq Medhat Pashalle Via Rectalta ja kääntyy heti oikealle, maustekujalle. Eilen tai toissapäivänä tai tuhat vuotta sitten olin onnistuneesti eksynyt ja ymmärsin olevani Souq Medhat Pashalla, mutta en tiennyt kumpaan suuntaan lähteä, jotta pääsisin kohti itäistä porttia eli Bab ash-Sharqia ja kotiin. Suljin silmäni ja haistelin ilmaa. Kahvin ja mausteiden tuoksu tuli selkeästi vasemmalla, sinnepäin siis! Nenäni ei erehtynyt. Suunnistusta hajuaistin avulla.

Suoraan tungeksivalta maustekujalta alas muutama porras ja tullaan tiskille, johon jätetään kaikki arvotavara lukittuun lokeroon, jonka avain lähtee kädessä mukaan. Sitten taas pari askelta alaspäin ja ollaan varsinaisessa pukuhuoneessa (maslakh). Ennen nousua korotetuille, mattojen peittämille alueille, luovutetaan kengät lukittuihin lokeroihin - kengät laitetaan sinne itse - jonka avain tulee sekin mukaan. Avustaja opastaa sitten paikallesi, jonka koukkuun kenkälokeron avain laitetaan (tallelokeron avain pysyy koko ajan mukana) ja samaan koukkuun riisutaan vaatteet. Huom! Intiimialueita ei saa missään tapauksessa paljastaa kenellekään, vaan on taiteiltava lannevaatteen ja alusvaatteiden kanssa.

Kun lannevaate on asianmukaiseti ympärillä astutaan takaisin kivilattialle, jonka hyllyköstä poimitaan puukengät (kabkabs) kylpyaluetta varten. Kylpyalueella on sielläkin avustajat, jotka vaikuttavat olevan kaikki parikymppisiä poikia. He esittelevät itsensä, kysyvät nimeä ja tarkistavat tallelokeron numeron ja kysyvät, mitä asiakas haluaa. Asiakas haluaa tietenkin kaiken, joka tarkoittaa saippuaa, linnunpesän näköistä pesusientä, kunnon pesun ja hieronnan. Pesusienen ja saippuan lisäksi asiakas saa ranteeseensa numerolätkän lisäksi erilliset sinisen ja keltaisen lätkän. Haluaako asiakas saunaan? Kyllä vain.

Saunan lämpötila on 85 astetta ja kosteusprosentti erittäin korkea. Hyvät löylyt vaikka vettä ei heitetäkään. Ylemmälle lauteelle ei kannata kiivetä, koska kuuma höyry tulee sen lauteiden välistä. Tuli pepulle kuumat paikat.

Saunan jälkeen höyryhuoneeseen (beit al-awal), jossa voi vilvoitella kaatamalla viileää vettä kivisistä altaista. Kun asiakas saa höyrystä tarpeekseen, ottaa hän mukaansa saippuan ja linnunpesän ja ilmoittautuu pesuun.

Samanlaiseen asuun sonnustautunut miespesijä musaubin johdattaa asiakkaan erilliseen huoneeseen ja pyytää istumaan lattialle. Musaubin istuutuu hänkin viereen ja hankaa erittäin karkealla sienellä ensin käsivarret, ja sitten ohjaa asiakkaan selälleen lattialle, kädet pään takana, ja hankaa samalla tavalla (intiimialueita lukuunottamatta) kainalot, rinnan, vatsan ja jalat. Sitten sama asiakkaan ollessa vatsallaan. Seuraavaksi asiakas saippuoidaan kunnolla molemmilta puolilta ja lähetetään takaisin höyryhuoneeseen, jossa oma eriö kasvojen ja intiimialueiden pesua varten. Sitten hierontaan

Hieroja - joka oli syyrialaista vaaleaa kansanosaa - olisi voinut olla minkä tahansa armeijan tai kapinallisjoukon majuri jostain Kaukasian vuorilta. Asenne, kokoluokka ja ulkonäkö olivat... noh, ne tekivät vaikutuksen.

Ote vain oli yllättävän hellä. Seuraavaa hammam-vierailua varten opiskelen ainakin yhden ilmaisun arabiaksi: älä säästele voimiasi, en mene rikki. No, ehkä parempi tällä kertaa näin kuin aloittaa sapatin aatto täysin runneltuna.

Hieronnan jälkeen sitten vielä suihkuun pesulle. Suihkun reunoille pystyikin sitten levittämään lannevaatteensa näköesteeksi niin, että pystyi suihkuttelemaan ilman vaatekappaleita. Kun asiakas oli suihkutellut tarpeeksi ja läpimärkä lannevaate löytänyt tiensä takaisin vyötäisille oli kuivaamisen vuoro. Avustajapoika käski lattiakaivon päälle seisomaan. Kuivasi kuivalla puuvillaliinalla kasvot, korvat, hiukset, käsivarret ja ylävartalon. Sitten poika otti toisen liinan jonka levitti eteen, sanoi 'chef', jolloin asiakas otti liinan reunoista kiinni ja poika sipaisi märän lannevaatteen pois ja asiakas kietoutui kuivaan liinaan. Sitten poika heitti vielä toisen liinan harteille, kietoi sen asiakkaan ympärille ja sanoi 'good boy', vaikka oli hädin tuskin puolet asiakkaan iästä.

Sitten takaisin mashlakiin, jonka miesavustajat johdattivat takaisin oman naulan luo, puuvillaliinat vaihdettiin uusiin ja vielä pyyhe päähän ja asiakas istumaan. Mitä asiakas haluaisi juoda? kuului kysymys. Tee on kysymykseen hyvä vastaus. Tee oli kuumaa, vahvaa ja makeaa. Vesi oli kylmää ja raikasta.

Oli rauhallinen hetki, mashlakissa ei ollut muita. Näin paikaltani ovelle ja souqin kiireiseen elämään. Saudipariskunta kurkkasi sisään. Istuin rauhassa ja mietiskelin kaikkea sitä aistillisuutta, musiikkia, jota kuulee kaikkialla, tuoksuja, myös ihmiset tuoksuvat hyvälle, suihkulähteiden solinaa, makuja, valoa, kirkasta taivasta, souqien hyörinää... Paratiisista oli löytynyt taivas, ja taivaan nimi oli hammam.

Ennen astumista takaisin sapattiaaton kaoottiseen ruuhkaan, vain maksu (600 liiraa tai puntaa ja tippiä tippilaatikkoon 50 liiraa/puntaa), tiukka kahvi tarjoiltuna ja ylös kadulle ja todellisuuteen. Maailma oli muuttunut ja rauhoittunut, eikä edes sapattiaaton ruuhka repinyt asiakasta alas leijailemasta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti