Hei!
Tässä nämä kysymykset mistä puhuin silloin kirjamessuilla. Meidän esitelmämme
aiheena on siis homoliitto, ja ideana on puhua aiheesta erilaisten etiikan ja
jumalopin teorioiden näkökulmista.
1. Mikä on oma kantasi asiaan?
Kannatan tasa-arvoista avioliittolakia. Saan varmaan huomauttaa, että koska keskustelemme lainsäädännöstä, niin käyttäisimme oikeita termejä. Kansanedustajien tekemässä lakialoitteessa (LA 2/2012) käytetään nimenomaan muotoilua "tasa-arvoinen avioliittolaki". Voidaan varmaan tässä yhteydessä mainita se, että "homoliitot" laillistettiin vuonna 1971, jolloin silloisen rikoslain 20. lukua muutettiin mm. poistamalla täysi-ikäisten henkilöiden keskinäiseen yhteisymmärrykseen perustuvien homoseksuaalisten tekojen yleinen rangaistavuus.
1. Mikä on oma kantasi asiaan?
Kannatan tasa-arvoista avioliittolakia. Saan varmaan huomauttaa, että koska keskustelemme lainsäädännöstä, niin käyttäisimme oikeita termejä. Kansanedustajien tekemässä lakialoitteessa (LA 2/2012) käytetään nimenomaan muotoilua "tasa-arvoinen avioliittolaki". Voidaan varmaan tässä yhteydessä mainita se, että "homoliitot" laillistettiin vuonna 1971, jolloin silloisen rikoslain 20. lukua muutettiin mm. poistamalla täysi-ikäisten henkilöiden keskinäiseen yhteisymmärrykseen perustuvien homoseksuaalisten tekojen yleinen rangaistavuus.
2. Mihin
arvoihin perustat mielipiteesi?
Kysymys on
yksinkertaisesti siitä, että kaikkien tulisi olla lain
edessä yhdenvertaisia. Jo Suomen perustuslaki edellyttää yhdenvertaisuutta
kansalaisten kesken, eikä ketään saa ilman hyväksyttävää syytä asettaa eri
asemaan sukupuolen perustella. Samasta syystä kuin esimerkiksi naisilla on
äänioikeus (Suomen naiset saivat äänioikeuden vuonna 1906), lapsilla oikeus
tulla suojelluksi väkivallalta (Suomessa lasten ruumiillinen kuritus kiellettiin
vuonna 1984) tai erirotuisilla (interracial) on oikeus solmia keskenään
avioliitto (Yhdysvaltain korkein oikeus antoi vuonna 1967 yksimielisen
päätöksen, jonka mukaan Virginian osavaltion rotujen välisen avioliiton
kieltävä laki l. Racial Integrity Act of 1924 oli perustuslain vastainen), niin
samaa sukupuolta olevia pareja tulisi kohdella laissa yhdenvertaisesti eri
sukupuolta olevien parien kanssa. Kysymys on siis yhdenvertaisuudesta, ei
erioikeuksista. Naisten ja miesten yhdenvertaisuus, lasten ruumiillinen
koskemattomuus ja rotujen väliset avioliitot ovat meille jo
itsestäänselvyyksiä, ja hyvä niin.
Tässä voisi
myös esittää henkilökohtaisemman tason kysymyksen siitä, että miksi minun
rakkauteni mieheen miehenä ja parisuhteeni miehen kanssa ei ansaitsisikaan
samanlaista kohtelua lain edessä kuin rakkauteni mieheen ja parisuhteeni
mieheen, jos olisinkin nainen? Yhtä outoa minusta on se, että jos "vain
korjaisin" sukupuoleni naiseksi, niin voisin solmia avioliiton rakastamani
miehen kanssa, kuten se on avioliittolaissa määritelty. Nykytilanne asettaa
minut siis sukupuoleni perustella eri asemaan kuin avioliiton solmimiseen
esteettömäksi todistetun naisen.
3. Miksi
mielipiteesi vastustajat ajattelevat mielestäsi eri tavoin?
Pelko ja
tietämättömyys ovat ihmiskunnan suurimpia vitsauksia. Ehkä tasa-arvoisen
avioliittolain vastustajat ovat siitä oiva esimerkki. Tämä arvailu siksi, että
en ole tähän mennessä vielä kuullut yhtään varteenotettavaa argumenttia,
sellaista, joka olisi avannut mahdollisuuden todelliseen ja avoimeen
keskusteluun. Ehkä "mielipiteeni vastustajilla" on sairaalloinen
fiksaatio sukupuolielimistä. Ehkä asiaa pitäisi kysyä heiltä
itseltään.
4. Onko
homoliitoista keskusteleminen mielestäsi edes sen arvoista, vai pitäisikö asian
olla itsestäänselvyys puolesta tai vastaan?
Pelkkä
keskustelu pelkäävän ja tietämättömän ihmisen kanssa tuo harvoin hälvennystä
tuohon pelkoon ja tietämättömyyteen, varsinkin jos tuo pelkäävä ihminen ei edes
oikein tiedä, mitä pelkää. Oiva keino pelkojen hälventämiseksi on ainakin tässä
tapauksessa lain muutos l. tasa-arvoinen avioliittolaki. Kun se astuu voimaan,
voimme kaikki yhdessä tehdä varmasti saman havainnon: maailmanloppua ei
tullutkaan ja oma heteroavioliitto jatkaakin samaa jo tutuksi käynyttä arkea
kuin aina ennenkin.
5. Pitäisikö
kirkon ja valtion toimia samoilla periaatteilla, vai saako kirkolla olla omat
säädöksensä homoliitoista? Esimerkiksi presidentti Sauli Niinistön
mielestä avioliitto pitäisi laissa sallia, mutta kirkon ei tarvitsisi olla sen
velvoittama vihkimiseen.
Ko.
lakialoitteen (LA 2/2012) mukaan uskonnolliset yhdyskunnat voivat jatkossakin
asettaa uskonnosta johtuvia lisäedellytyksiä kirkollisen avioliiton
solmimiselle, kuten ne ovat tähänkin asti tehneet. Avioliiton solmiminen on
juridinen toimitus.
Kirkon ja
valtion välinen suhde yleensä taas onkin jo aivan toinen kysymys.
Kiitos
ajastanne
Terveisin N.N.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti